Stockholm

Ja, här sitter jag med min sjukdom och är jättetrött. Jättekul att vara sjuk, not. Jag sitter också och lyssnar på Too big to handle, en låt jag och Elin skrev i augusti förra året. Sophie har kompat och spelat in. And it's good.

Torsdag 12 juni

På Torsdagen vaknade jag vid fem, för att gå upp och vakna till, hinna packa lite och så utan att vara full av stress. Sophie snoozade. Vid halv sju körde mamma oss till KBA, så att vi hann med tåget mot GBG. Där åt vi frukost på Espresso house, eller ja, frukost och frukost... Frukost innebär här för mig en stor bulle och en liten varm choklad (med grädde och marshmallows... mums). Precis efter att jag låtit orden "Jag har druckit för mycket av det här" komma utanför mina läppar, råkar jag stöta till chokladen så att den hälls ut över hela golvet. Pinsamt pinsamt! Som tur var överlevde både jag och Sophie chokladen. Hennes skor skadades dock lite, men omkom inte. Efter att ha fått hjälp av den vänliga personalen att torka upp den spillda chokladen blev det brått mot tåget. Och usch, hata att sitta på tåg i fem timmar. Men vi överlevde! Lite skratt blev det pga den tant som står i bistron -och som pratade i speakern om vad som finns till försäljning och alla erbjudanden o blabla- som verkligen verkligen betonade R. "Frrrrukt". Haha!

Väl framme i den jättestora staden var vi duktiga och köpte tre dygns-SL-kort (de här är väldigt smarta till så lågt pris, 120 kr!) och tog oss till vandrarhemmet Rygerfjord. Dit tog vi tunnelbana (läskigt), hållplats Mariatorget. Sen var det bara att gå och gå och gå. Okej, det tog kanske 10 minuter för oss att ta oss dit. Hos Rygerfjord fick vi bo i rum 122, varav där lämnade vi våra saker och valde ut de viktigaste att ta med oss; kamera, mobil och plånbok. Vi gick mot gamla stan, där det blev massa fotograferande av gamla, trånga gator och lukten av nygjorda våfflor följde oss överallt. Till slut hamnade vi vid slottet som vaktades av en flörtnisse. Nej, men han ville nog ha oss. Han log mot oss. När jag såg slottet insåg jag att det måste vara jävligt komplicerat att bygga slott -även om Sveriges slott är nog det fulaste som finns- men väggarna är ju klädda av statyer (typ). Det är vackert.  Oskar hörde av sig och sa att han var på väg, att han befann sig mot riksdagen (svar; jaha, vart ligger det?). Men han hittade oss, och han hade med sig både prinsen och den svarta djävulen med sig till oss. Och Sophie tjatade om att få köpa tuggummi.

Oskar tog med oss på en stor guide genom Stockholm -det känns som om vi har korsat hela stan. Han visade sitt jobb, vart Palme dog, vart man kan köpa Pocky, erotikaffärer o hela köret. Senare på kvällen åkte vi till hans andra hem i Sundbyberg och såg V for Vendetta. Sophie somnade nästan i soffan. Det var mys.

     

Fredag 13 juni

Vad finns det att säga om Fredagen då?
Efter att ha spenderat en lång första-dagen-i-Stockholm-dag och kvällen i Sundbyberg sov vi nog ut ganska länge. Det blev frukost på Sophies café, som vi fick leta efter ett bra tag för att hitta. Men vi hittade det, och det blev att betala 40 kronor var för frukost. Jag beställde varm choklad och ostmacka. God frukost, god choklad. Som avslut tänkte jag tända en cigg, men en övre makt har något emot mig. Ännu en gång spillde jag ut varm choklad! Rakt ut över min vita, ekologiska, älskade tröja! Jag blev ledsen. Så det blev att ta sig till vandrarhemmet igen och byta kläder, sms:a Lucas och fråga om kan tvätta åt en (men han svarade aldrig, och senare visade det sig att han inte kunde det). Så snart jag hade bytt kläder, och plattat håret och allt det där, for vi in mot staden. Där blev det shopping; en kakburk till Lucas, ett par cheap mondays (som några dagar senare skulle komma på 50 %s-rean. Kul.), rostat majs och lite sånt. Sedan tog vi och satte oss på Åhlens för att äta. Taco-buffé. Eftersom det är strejk på båtarna mot Djurgården fick Oskar hjälpa oss att komma till Gröna Lund. Varken jag eller Sophie hade varit där förut. Det blev inga åkpass eller biljetter, men en tur inne på spökhuset blev det. Jag tror det huset är lite större än Gasten, men Gasten är lätt roligare och mer värt. Oskar satt utanför, för han är för feg. Senare blev det att vänta, och vänta, och vänta på att Håkan ska börja. Det går att läsa om det här. På hemvägen blev det i alla fall att sjunga massa Håkan-låtar på bussen.

   

Lördag 14 juni

Vi fick inte sova ut. Vi skulle nämligen checka ut ur rummet senast 11, så vi gick upp 9 för att hinna. Vi valde ut en viss packning, satte de stora väskorna i vandrarhemmets bod och tog oss in till centralen. Frukost blev på ett café/bageri på Sergelstorg. Där inne fixade jag med kakburken och la i Maryland-kakor. Vi skulle nämligen åka till Södertälje och Järna. Hem till Lucas. Han träffade oss i stan, köpte dricka och medan vi väntade gick vi o köpte varsin flöjt. Varsin vit plastflöjt. Och Sophie spelade som fan på den. Det blev att åka hem till Lucas. Laga mat -tacos-, lyssna på musik, se på film och dricka lite. O så mys. Men inga chokladkyssar, för han åt nästan inga kakor.

Btw, på vägen med tåget från Södertälje till Järna blev det nästan en debatt på tåget. Vi alla tre hade fötterna på sätena framför, inte något konstigt med det eftersom de flesta brukar vilja ha lite fotstöd, eller hur? Men en gubbe sa åt Sophie och hon tog direkt ner fötterna. Han började beklaga sig över hur det är att behöva tvätta kläderna jämt och blablablahabla. Lucas o jag såg på varann och skrattade, och han börjar mummla något "..pollack...". Då fick gubben ännu ett utbrott och skulle berätta vart han kom ifrån, och fortsatte beklaga sig över fötter på säten. En tant började prata om att hon också brukade säga till, men att hon inte orkade. Andra folk började lägga sig i genom att säga "de har fattat nu, du behöver inte tjata!". Så ja, det blev nästan debatt. O jag bara skrattade.

Söndag 15 juni

Vi åkte hem till Stockholm, åt på Kungshallen (Kina-mat!), gick hela väggen från Slussen till Globen och träffade Oskar på kvällen. Mycket mer minns jag inte. JO, jag köpte en tröja på Weakday.

Måndag 16 juni.

Hemresa. Och en tant skrek på tåget för att hon inte kom av i Arboga ^^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0